Kommunikationsstrategi

En helt fungerande kommunikationsstrategi  kännetecknas av att den ger kraft internt och som på ett tydligt sätt förmedlar varumärkeslöftet externt. Den har en tydlig grafisk identitet där du utan vidare kan rycka bort logotypen och fortfarande känna igen vilket företag det kommer ifrån. Det grafiska profilen ska vara så säregen att konkurrenterna i branschen inte kan lägga sig nära. Här får du en kortversion av köpcentrumet Allum, industriföretaget Bulten och Bank&Butik som levererar allt för kassafunktionen. Vi berättar gärna mer om våra projekt och hur du kan inspireras av dem för egen del.

 

Allum köpcentrum

När vi började vårt samarbete med Allum fanns logotypen, typsnittet och två färger (grått och grönt) i den grafiska profilen. För att tilltala den kvinnliga kommunikationsmålgruppen utökades färgskalan och typografin fick ett sirligt tillägg. För att komma runt problemet med bilder på produkter som butikerna kanske inte har hemma, blev lösningen coola siluetter mot bakgrunder med struktur som förstärker kampanjteman. Med i den grafiska profilen finns även hur Allum låter och hur upplevelsen av Allum kan vara ut i framtiden där vi idag, till viss del redan är. Vi har även gjort orienteringsystemet som gör att det är lättare att hitta.

 

Bulten

Bulten är underleverantör till fordonsindustrin och har fästelement (skruvarna och muttrarna som gör att bilen faktiskt håller ihop) som sin affärsidé. Fordonsindustrin är prispressad och Bulten erbjuder ett helhetskoncept som gör att deras kunder kan tjäna ansenliga summor. Detta ville de få kunden att ta till sig. Eftersom ekonomi är det viktigaste för kunden har nästan alla kapitel rubriken ”Business benifits” och avslutas med ”The bottom line”. För den grafiska profilen inspirerades vi av Bultens anor från 1800-talet i Hallstahammar och kallhamringsmaskinerna där, rufft, tungt och bultande. Bultenboken blev nominerad till Svenska designpriset och den är naturligtvis ihopfäst med Bultens egna specialtillverkade fästelement.

 

Bank&Butik

I en tid där alla säljer allt på internet fortsätter Bank&Butik med sina servicesamtal i gammal god anda. Deras kunder får med jämn mellanrum en påminnelse om att det är dags att fylla på kvittorullar och andra förbrukningsvaror till kassorna. Det verkar kanske inte så avancerat men faktum är att det finns en uppsjö varianter på rullar och Bank&Butik har koll på vilka som passar till vilket kassaregister. I en genomlysning av företaget visade det sig att ledningen gjort ett fantastiskt bra jobb med att förmedla på vilket sätt kunderna ska bemötas. I stort sett alla poängterade att de skulle göra det lätt för kunden. Det mynnade ut i ”Befriande enkelt” som pay off. Varumärkeslöftet blev glasklart både internt och externt. Med servicekonceptet inspirerades vi av 50-talet som det mest lättsamma årtiondet då allt var möjligt och service på gammalt vis fortfarande fanns kvar naturligt.