Miljö, mässor och PR

I en mässituation finns det en osynlig magisk linje som man som besökare aktar sig noga för att komma för nära för att man inte av misstag ska sugas in i ett kanske meningslöst eller tråkigt säljsamtal. Det krävs något alldeles särskilt intressant för att man ska få besökare att av egen fri vilja, gå in i montern. Nyfikenhet är en stark drivkraft hos oss människor och den kan man tillfredställa på många bra sätt. I butiker och konferensrum gäller det att synligöra varumärkeslöftet och att besökarna får rätt frågeställningar i huvudet. Inget i ett rum ska finnas där av en slump.

 

 Autolabel, sökte nya återförsäljare på Interpackmässan i Düsseldorf

”Vi behöver nya återförsäljare (ÅF) för att få ökad tillväxt.” Målet för Interpackmässan var enkelt. Strategin blev att göra en monter som slutkunden absolut skulle gå in i. En lättsåld produkt gör att även ÅF kommer visa intresse. Inför mässan bokades en annons i Interpacks tidning, med den kom möjligheten att ha en artikel. Vi valde att intervjua en kund, dels för att det är mer trovärdigt om någon annan berättar hur bra Autolabel är, dels för att vi själva undrade om siffrorna verkligen var så bra som Autolabel själva sa. Huvudkommunikationen i montern blev samma som i annonsen – att slutkunden sparar €26.000 om året med Autolabels uppfinning. Och det räknades hem tydligt på flera sätt. En flaska vatten är bra give away på en mässa. Den designades naturligtvis med monterns budskap. Ingen idé att vara blygsam där heller. Intresserade ÅF fick med sig ett informationsblad. Alla kampanjdelar kan du se här. Mässan gav uppseendeväckande 150 leads. 10 var mycket heta ÅF-prospects varav en är global och en har Australien som marknad. I skrivande stund är marknadschefen ”down under” och förhandlar. Med bara de två sistnämnda har Autolabel möjligheten att fördubbla sin omsättning. Det finns många fler ingenjörsföretag som förtjänar att lyfta. Ge dem länken till tolv.nollnolls hemsida och tipsa oss gärna!

 

 

Samordningsförbundet i Halland, spridning av ny arbetsmetod

De flesta av oss tror nog att myndigheterna har täta kontakter sinsemellan, framför allt Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Socialkontoren. Vi punkterar myten här och nu och avslöjar: Så är det inte. Samordningsförbundet i Halland startade en projektgrupp för att råda bot på detta och de lyckades långt över förväntan. Nu skulle de åka till Almedalen för att sprida ordet till politiker och förhoppningsvis sedan vidare till många kommuner runt om i landet.  En informationsbroschyr skulle fram. Vill politiker läsa en informationsbroschyr om en metod under Almedalsveckan? Nix! Det behövs något som väcker frågor i huvudet som de måste vilja ha svar på. Något som gör att politiker kan bli hjältar. Lösningen blev en löpsedelstidning som projektgruppen kunde sprida på plats och senare på informationsmöten. Idén med tidningsvinkel, tillåter ett vass påstående, eldande tal i ledaren, rak information om metoden och ekonomisk sammanställning i tårtdiagram. Vanliga invändningar kunde bemötas i Dagens fråga och ”Insändarfrågor”. Samma ingång och innehåll kunde användas i pressreleaser och information till berörda myndigheter, samt även på plats i informationstältet i Almedalen. Resultatet är en kund som vi inte kommer se röken av på hela hösten eftersom de av en händelse glädjande nog, ska på informationsturné. Dessutom har SKL (Sveriges Kommuner & Landsting) gett dem löfte att metoden ska bli nationell standard. Bläddra gärna i ditt eget ex av Samordningsbladet. Tipsa oss gärna om liknande projekt hos myndigheter som förtjänar en plats i solen.

 

HSB Norra Bohuslän, utställning i köpcentra

För första gången på många år skulle HSB bygga i Uddevalla och ville ha hjälp med att nå främsta målgruppen: 55+ i villa. Bostadsrätt är inte ett självklart val när man ska flytta ifrån sitt hus och med spridning över ett stort geografiskt område är målgruppen troligen inte sugna på att åka till en halvcentral grusgrop för att få ett säljblad och planritningar. Vart vill de åka då? Till köpcentrumet Torp, blev vårt egna svar. Vi tog kontakt med Torp och frågade om vi fick ställa ut en möblerad lägenhet i 1/1-format hos dem. Resultatet blev en succé och flera spaltmeter i de lokala tidningarna. 350 blev intresserade på plats och ännu fler gick omkring och mös i  den uppritade lägenheten. Det intressanta är hur vi människor fungerar. Alla letar upp den fiktiva entrédörren och de kliver ut på ”balkongen” via balkongdörren o.s.v. Vi vill så väldigt gärna fantisera och drömma. Det är väl det som gör oss till just människor.

 

 

Bulten, konferensrum och showroom

Ett tag efter att vi gjort Bultenboken (läs under kommunikationsstrategi) fick vi ett överraskande samtal. De ville att vi skulle göra deras konferensrum och showroom. Absolut, svarade vi, men vi har aldrig gjort det förut. Vårt arbetssätt att jobba i nätverk kom verkligen till sin rätt. Även inredningsdesignerns finns där, i detta fallet Bittra Britta. Vi skissade upp hur vi ville ha rummet så att kommunikationsstrategin och Bultens innovativa sätt pulserade i hela rummet. Med glasbord man kan skriva på, en stor Whiteboard och med företagets hjärntrust i Hallstahammar stort på väggen skulle alla, både internt och externt, ha rätt inställning till problem och utmaningar som skulle få sin lösning i rummet. Bittra Britta hjälpte oss att hitta smartaste lösningarna för att rummet skulle bli behagligt ljud- och ljusmässigt. Det som inte syns på bilderna är ytor att rulla in motorer på och en sitthörna för informella samtal.

 

Bank&Butik, Easy Fair-mässa

En Easy Fair-mässa med specialinriktning på kassasystem hade perfekt tajmning med den egna försäljningstarten. Bank&Butik ville ha hjälp med affischer och broschyrer och det fixade vi naturligtvis. Dessutom föreslog vi en ”Behovsapparat” inspirerad av Baltazarmaskinen i de tecknade barnfilmerna från 70-talet. Det skulle blinka och röra sig inne i montern på ett kul sätt att de passerande bara måste fråga vad det är för något. På den ena sidan av maskinen fanns en pekskärm där man fyllde i sju frågor om sin verksamhet och ut på andra sidan printades bästa lösningen ut. Sammanställningen tillsammans med visitkortet blev ett perfekt underlag inför det kommande säljmötet. Dryga 50 prospekts fick de ihop. Grannmontern som hade uppe sina kassasystem för demonstration fick två… 1–0 till Bank&Butik.