Förpackningar

Förpackningar är den ultimata design- och kommunikationsutmaningen. Vid köptillfället i en butik ska den tala helt för sig själv. Det finns ingen säljare som lägger orden rätt för produkten, ingen stödjande kommunikation som berättar om produktfördelarna. Ingen extra hjälp alls. Förpackningen måste stå på helt egna ben. Förutom att det ska bli snyggt ska lagstadgad information finnas, liksom allt annat som hjälper kunden att välja rätt. Hur ser säljsituationen ut? Fuktig kyldisk, stora tråg, vägghängda förpackningar, skrymmande, en efterapande konkurrent? Utmaningarna ser helt olika ut från gång till annan.

 

ICA Special, strumpförpackningar – otroligt bra försäljningsökning

De befintliga förpackningarna behövde moderniseras. Utbudet var brett, allt från gulliga barnstrumpor, vardagssockar för herr och dam samt finstrumpbyxor för dam. Arbetsgruppen på ICA Special gav oss en brief och trenddragning. Förpackningarna skulle utstråla prisvärdhet som är trovärdigt ICAs varumärke som helhet. Modernt men inte så trendigt att det bli omodernt för snabbt. Därefter begav vi oss ut i verkligheten för att se hur konkurrenterna jobbar med våra egna ögon. Vi smygkikade också på hur kunderna gjorde när de valde storlek o.s.v.

Vi tog fram tre designspår som hängdes upp på våra väggar och diskuterades igenom med ICAs projektgrupp. Ett av dem valdes som vi skissade vidare på. Allt var färdigt sommaren 2013 och i maj 2014 lanserades allt i butik. Därefter har den varmaste sommaren i mannaminne svept sina solstrålar över barfotafötter i Sverige. Trots det har försäljningsökningen varit långt över förväntan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stigtomta Struts, storsäljaren i matbutikerna

Strutskött är exotiskt, dyrt och gemene man vet inte hur man lagar till strutskött. Den slutsatsen var glasklar i ett strutsprojekt för LRF som tolv.nollnoll var med i. Dessutom säljs det vanligtvis vaccumförpackat iklädd endast eankoden och innehållsförteckningen. Matlagningsglädje? Not!

Peter Stenius på Stigtomta Struts ville ändra på det och ringde upp tolv.nollnoll när LRF-projektet var klart. Budget var ringa men det fanns professionellt tagna bilder på mat som strutsfarmarna fick lov att använda.

Strutsens ursprung är i Afrika så Peter ville ha starka färger på sina förpackningar. Tolv.nollnoll gjorde en serie förpackningar med tydliga färger som skulle lysa i butiken. Förpackningen skulle vara enklast möjliga så det blev en hylsa som man trär på det vaccumförpackade köttet. Hur enkelt som helst.

Matlagningstips och rekommendation på vinsort fanns på baksidan. Voila så blev det fart på försäljningen och handlarna jublade. Numera är många av de övriga strutsfarmarna leverantörer till just Stigtomta Struts.